11 – Levenskwaliteit en verslaving

Levenskwaliteit en verslaving

(zie ook plan van Aanpak).








100 – Het organiseren van een IAM bijeenkomst

Sessieduur

Sessies krijgen een tevoren afgesproken duur, bijvoorbeeld door het aantal aanwezigen. Het gaat er immers niet om dat er gesproken wordt, het gaat er om dat er naar elkaar geluisterd wordt.

Gesprekken krijgen ook een tevoren afgesproken maximum duur. Er is een ‘spreektijd’ van meestal 5, 10 of 15 minuten max, met direct daaropvolgend een ‘antwoord’ door toehoorders die vanuit hun eigen ervaring willen reageren (van respectievelijk 0,5 of 10 min max)
We raden een zandlopertje aan om eea voor iedereen duidelijk te maken.

Praten zonder iets te zeggen

Wanneer je een groep mensen bij elkaar zet die het lastig vinden om over een onderwerp te praten dan kan het zijn dat er een sfeer ontstaat waarin veel gepraat maar eigenlijk niets gezegd wordt. Het lijkt zinnig om “discussiëren om de tijd vol te maken” af te breken en te verplaatsen naar een ander moment. Dat zijn gespreksonderwerpen die buiten de sessies aan bod kunnen komen en dan misschien best enorm interessant kunnen zijn maar de afgesproken sessie-tijd zal vooral worden besteed aan persoonlijke ervaringen van sprekers en de persoonlijke ervaringen van toehoorders in reactie daarop.


Manieren om het eigenlijk nergens over te hebben zijn bij voorbeeld:

  • Praten over “wat verslaving nou eigenlijk wel niet is (en of ik dan wel verslaafd ben if niet: “ik ben geen junkie”, “het is een ziekte dus…”, “het is géén ziekte dus…”, “het zit alleen maar tussen de oren”)
  • Praten over politiek en de macht van verzekeraars (“dit zou vergoed moeten worden dus ik kan niet …”) … We kunnen stemmen maar verder hebben we hier en nu geen invloed daarop dus laten we het hebben over de dingen die we hier en nu kunnen beïnvloeden.
  • Praten over Godsdienst-of-niet (“Alleen met -mijn- God heb ik de kracht”, “ik wil niet naar de hulpverlening want daar geloven ze in God”) … De realiteit is dat sommige mensen zich gesteund voelen door hun geloof en andere mensen juist niet.
  • Praten over “abstinentie is de enige weg” versus  “Nee, moderation is de enige weg”… De praktijk is dat de meeste mensen die problematisch gebruiken uiteindelijk in een vorm van zelfcontrole terecht komen (bijna 90%), dat een deel verloedert en een deel sterft (er zijn meerdere wegen naar Rome en het Rome van de één is het Rome van de ander niet).

 

08 – (Nood) Plannen bij craving, uitglijden, wegglijden

Voor het leven met een verslaving is het verstandig om er over na te denken welke (nood)plannen je in gang wilt zetten om in de toekomst jezelf houvast te geven als verslaving weer eens om zich heen begint te grijpen in jouw leven.
We doen er natuurlijk van alles aan om het ‘goed’ te laten gaan (in wiens ogen ‘goed’?) Maar het is vaak toch ook wel verstandig om een paar plannen klaar te hebben liggen als het niet goed gaat.

Het is realistisch om daar een beetje alert in te zijn, het zou naïef zijn om te verwachten dat “goede voornemens” ineens ‘genoeg’ zouden zijn, waar dat waarschijnlijk tot nu toe onvoldoende is gebleken.

Klant tegen mij: Maar NU weet ik het zeker dat ik wil stoppen! Ik wil niet eens denken aan de kans dat ik een uitglijder zou krijgen want ik weet zeker dat dit nooit meer gaat gebeuren!
Ik naar klant: Hmm hmm… <vriendelijke glimlach> (eventueel: -alleen als de band goed is- “ik geloof je dat je dit NU oprecht niet meer wilt… maar ik ga daar even géén geld op inzetten… vind je dat erg?” <oprecht vriendelijke glimlach>)

Natuurlijk is het goed om een verschil te maken tussen de dingen die je moet doen als je:

  1. sterke trek voelt, als je
  2. aan het uitglijden bent,
  3. of als je aan het wegglijden bent.

Bij trek kan je zelf nog dingen doen (ook al gaat het waarschijnlijk mis als je niks doet), bij uitglijders ben je waarschijnlijk al niet helemaal mee in staat om jezelf tegen te houden en zal je vooral bezig zijn met damage-control en lessen voor de toekomst, en bij wegglijden is het natuurlijk helemaal duidelijk dat je vooral anderen in zal hebben moeten schakelen om de boel weer in de hand te krijgen. Dat zal je inderdaad tevoren hebben moeten doen want op het moment dat je eenmaal goed aan het glijden bent dan is het net zo realistisch dat jij jezelf stopt als Baron von Münchhaussen die zichzelf aan zijn eigen staart uit het moeras omhoog trok.

Je doet er waarschijnlijk verstandig aan om eens te kijken naar de volgende Google-Excel-file om eens te kijken wat jij daar in zou vullen.
Dat is een onderdeel van een serie van online-formulieren die je kunt gebruiken om online feedback te krijgen van jouw addiction management coach. Deze formulieren werken overigens het best als zowel coach als coachee een Gmail-account hebben. Dan blijft de privacy het best gewaarborgd en kan je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden.

Zie:
sharing (nood)plannen bij (erge) trek, bij een uitglijder, bij wegglijden*

Je kunt ook even naar de formulieren bestelpagina* gaan.

P.S.
Als je bovenstaande link niet kunt volgen (mogelijk omdat je geen Gmail account hebt) dan heb je hier een kijkje middels een HTML-versie: plannen (erge) trek, uitglijder, wegglijden*

07 – Tips Self-Control / Tips Zelf-controle

Als je op zoek bent naar inspiratie om ideeën op te doen om mensen te helpen bij controle dan is het misschien handig om even te kijken op:

zelfcontrole.info

Bepaal voor jezelf eens welke 3 tips jij in jouw plan wilt opnemen



Aandachtspunt… het kan zijn dat mensen die terecht hebben ingezet op abstinentie weer aan het twijfelen worden gebracht over iets waar ze maar verstandiger niet meer over zouden twijfelen… Als je twijfelt waar je eerst niet over twijfelde… bedenk je dan even of je daar wel over zou moeten twijfelen?.. Praat er over met mensen die jou kennen en die weten wat er voor jou belangrijk is. We kennen allemaal het risico dat twijfel met zich mee kan brengen dus soms is het handig om te twijfelen aan het nut van twijfelen 😉 Een oplossing kan zijn: bespreek het met mensen (die je hier ontmoet).

08 – Smoezenboek

welke smoesjes ga je (jezelf)vertellen?

Een smoes is een ‘meme’, alleen maar een (eerste) gedachte… Maar het is wel een gedachte die uitnodigt tot gedrag waar je achteraf spijt van krijgt.
Als je eenmaal de smoesjes gaat herkennen die je jezelf zult beginnen te vertellen af-en-toe, dan scheelt dat enorm in de trek die je ervan krijgt. Dan hoef je jouw eerste automatische gedachten niet meer zo serieus te nemen.
Sommige smoezen zegen iets over de dingen die er missen in jouw leven. Sommige smoezen zijn juist echt favoriet in bepaalde situaties.

ik denk bijvoorbeeld aan “daar heb ik toch schijt an!” (zonder dat op zo’n moment wordt ingevuld waar aan je nou eigenlijk schijt hebt of op wiens bordje dat uiteindelijk geserveerd gaat worden…)
Blijft telkens de vraag: is dat werkelijk zo?


smoezen (uit eigen werk) 😉

Daarom: wat zijn de drie door jou meest gebruikte smoezen, jouw meest favoriete smoezen (op dìt moment).
en telkens:

  • Wat denk jij dat “waar” is als de trek groot genoeg is geworden om “jouw denken te bepalen?”
  • Waarom is dit een smoes (wat is de 90% B.S.) waardoor deze smoes ONwaar is? en (minstens zo belangrijk)
  • Wat is de 10% waarheid die er in deze smoes steekt. Wat is er eigenlijk ècht aan de hand en wat zegt dit over mij en over mijn leven?

    en… wat is zegt het over jouw behoeften dat je dit met smoesjes moet verkopen aan jezelf?


    Integrative-Addiction-Mannagement-START-button
    Homework/Huiswerk Coachee‎
    West-coaching-compass
    Homework/Huiswerk Coaches