08 – (Nood) Plannen bij craving, uitglijden, wegglijden

Voor het leven met een verslaving is het verstandig om er over na te denken welke (nood)plannen je in gang wilt zetten om in de toekomst jezelf houvast te geven als verslaving weer eens om zich heen begint te grijpen in jouw leven.
We doen er natuurlijk van alles aan om het ‘goed’ te laten gaan (in wiens ogen ‘goed’?) Maar het is vaak toch ook wel verstandig om een paar plannen klaar te hebben liggen als het niet goed gaat.

Het is realistisch om daar een beetje alert in te zijn, het zou naïef zijn om te verwachten dat “goede voornemens” ineens ‘genoeg’ zouden zijn, waar dat waarschijnlijk tot nu toe onvoldoende is gebleken.

Klant tegen mij: Maar NU weet ik het zeker dat ik wil stoppen! Ik wil niet eens denken aan de kans dat ik een uitglijder zou krijgen want ik weet zeker dat dit nooit meer gaat gebeuren!
Ik naar klant: Hmm hmm… <vriendelijke glimlach> (eventueel: -alleen als de band goed is- “ik geloof je dat je dit NU oprecht niet meer wilt… maar ik ga daar even géén geld op inzetten… vind je dat erg?” <oprecht vriendelijke glimlach>)

Natuurlijk is het goed om een verschil te maken tussen de dingen die je moet doen als je:

  1. sterke trek voelt, als je
  2. aan het uitglijden bent,
  3. of als je aan het wegglijden bent.

Bij trek kan je zelf nog dingen doen (ook al gaat het waarschijnlijk mis als je niks doet), bij uitglijders ben je waarschijnlijk al niet helemaal mee in staat om jezelf tegen te houden en zal je vooral bezig zijn met damage-control en lessen voor de toekomst, en bij wegglijden is het natuurlijk helemaal duidelijk dat je vooral anderen in zal hebben moeten schakelen om de boel weer in de hand te krijgen. Dat zal je inderdaad tevoren hebben moeten doen want op het moment dat je eenmaal goed aan het glijden bent dan is het net zo realistisch dat jij jezelf stopt als Baron von Münchhaussen die zichzelf aan zijn eigen staart uit het moeras omhoog trok.

Je doet er waarschijnlijk verstandig aan om eens te kijken naar de volgende Google-Excel-file om eens te kijken wat jij daar in zou vullen.
Dat is een onderdeel van een serie van online-formulieren die je kunt gebruiken om online feedback te krijgen van jouw addiction management coach. Deze formulieren werken overigens het best als zowel coach als coachee een Gmail-account hebben. Dan blijft de privacy het best gewaarborgd en kan je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden.

Zie:
sharing (nood)plannen bij (erge) trek, bij een uitglijder, bij wegglijden*

Je kunt ook even naar de formulieren bestelpagina* gaan.

P.S.
Als je bovenstaande link niet kunt volgen (mogelijk omdat je geen Gmail account hebt) dan heb je hier een kijkje middels een HTML-versie: plannen (erge) trek, uitglijder, wegglijden*

Advertenties